Zeewier

Written by on 30 mei 2020

Met het groeien van de wereldbevolking en de toenemende vraag naar voedsel, is het nodig om andere bronnen te onderzoeken. Zeewier is een van de “nieuwe” mogelijkheden waar onderzoek naar wordt gedaan.

Zeewier heeft een heleboel voordelen: het slaat co2 op, het zuivert het zeewater en heeft weinig nodig om te groeien. Rekening houdend met de natuur zijn er voor zeewier vele toepassingen mogelijk. Tandpasta, chocolademelk, bouillonblokjes, medicijnen, cosmetica en textiel zijn maar een paar producten waarin regelmatig zeewier wordt verwerkt.

Voor Nederland is het heel goed mogelijk om zeewier te telen op de Noordzee, tussen de windmolenparken. Hierdoor wordt dan ook nog eens de biodiversiteit bevorderd.

Uiteraard zitten er ook veel haken en ogen aan het telen van zeewier in de Noordzee. Zo kan grootschalige teelt het evenwicht in zee behoorlijk verstoren, zeker wanneer het zaaien en oogsten van zeewier niet goed afgestemd wordt op het kraamseizoen van kwetsbare zeefauna. Dit alles zal zeer nauw moeten worden gemonitord en indien nodig bijgestuurd. In het ergste geval zal de zeewierteelt niet kunnen worden doorgezet.

Is zeewier gezond?

In zeewier zit relatief veel jodium, een voor de mens onmisbaar sporenelement. Volgens wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft één op de drie wereldburgers een tekort aan jodium. Omdat er in ons Nederlandse voedsel relatief weinig jodium zit, wordt het toegevoegd aan diverse voedingsmiddelen, zoals in keukenzout, in bakkerszout dat bij het bakken van brood wordt gebruikt, in ontbijtgranen en broodvervangers zoals onder andere beschuit en knäckebröd.

Ons lichaam kan jodium via de mond, de huid en de longen opnemen, dus zwemmen in zee, of gewoon een strandwandeling helpt al om jodium binnen te krijgen.

Jodium heeft veel zuiverende en geneeskrachtige eigenschappen en is daarom een uitstekende remedie bij onder anderen infecties en bij het oplossen van dik slijm. Ook kan het bijdragen aan bijvoorbeeld helder denken, goed slapen, verbetering van je energie en zelfs om wat gewicht kwijt te raken.

Voor we met z’n allen nu grote hoeveelheden zeewier tot ons gaan nemen, is het ook belangrijk om te vermelden dat ook in dit geval overdaad schaadt. Een teveel aan jodium kan de werking van de schildklier negatief beïnvloeden, tot veel gezondheidsklachten kan leiden.

Op de website van zeewierwijzer, www.zeewierwijzer.nl staan nog veel meer wetenswaardigheden over deze wonderlijke waterplanten.

Recept met zeewier

Dat zeewier zeer smakelijk is als onderdeel van sushi is wel bekend, maar er zijn nog veel meer heerlijke recepten met zeewier. Hieronder een heerlijk recept van website www.receptenmetzeewier.nl

Zalm met Zeeuws zeewier (voor 4 porties)

Ingrediënten:

  • 400 gram zalmfilet
  • Verse purperwier (nori of wakaméi)
  • (zee)zout en peper naar smaak
  • 1 eetlepel shoyu of tamari (een soort sojasaus)
  • ½ eetlepel citroenrasp
  • Citroensap
  • Scheutje witte wijn

Extra:

Partjes citroen, plukje vers wier, verse kruiden om te garneren

Werkwijze

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Vet de bakplaat of ovenschaal in
  3. Was het zeewier en laat het uitlekken
  4. Snijd het zeewier fijn
  5. Meng het zeewier met olijfolie, zout, peper, shoyu en citroenrasp
  6. Verdeel de zalm in porties, leg ze op de bakplaat/ovenschaal en strooi er iets zout en peper op. Besprenkel met wat citroensap
  7. Bedek elk stuk vis met een dikke laag van het zeewiermengsel (de schaal kan eventueel nog even in de koelkast blijven staan tot verdere bewerking)
  8. Schenk een stevige scheut witte wijn in de schaal bij de vis
  9. Bak het geheel in de voorverwarmde oven in ongeveer 10 minuten
  10. Verdeel de zalm over de borden, garneer met de partjes citroen, verse wier en kruiden

Eet smakelijk!


Continue reading

Current track

Title

Artist

Background